סגירה
חזרה
סגירה
תכנון ובנייה
050-741-8886
תכנון ובנייה

תקן החניה בתל אביב יוני 2020

עוה"ד הילי פרייס
תקן החניה של תל אביב יוני 2020
לאחרונה, קבעה עיריית תל אביב את מדיניותה לעניין מספר מקומות חניה למגורים לתכניות בניין עיר חדשות, אלו שתתקבלנה מעתה והלאה (תא/מק/9130). 
על פי התקן החדש, לכל יחידת דיור ברובעים 1, 2, 7, 8, 9, יוקצו מקסימום 0.8 מקומות חניה, ולכל יחידת דיור ברובעים 3, 4, 5, 6 יוקצו מקסימום 0.5 מקומות חניה. המשמעות היא כי לא לכל הדירות תהיה חניה. איך הגענו לזה? 
בשנים האחרונות מתמודדים האזרחים עם הגודש התחבורתי ההולך ומתעצם ועם זיהום האוויר הכרוך בו. כמו כן, מתמודדים האזרחים עם יוקר מחירי הדירות שאחד ממרכיביו הוא הצורך בחניות ליחידות הדיור החדשות, מרתפים תת-קרקעיים וכו'.
זהו הרקע לתיקון תקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה), התשמ"ג-1983 בשנת 2016, שעניינו עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, באמצעות הפחתת מספר מקומות החניה באזורים הסמוכים למערכת תחבורה עתירת נוסעים, הנקראת מתע"ן. 
על פי התקנות, אזור במרחק אווירי של עד 300 מטרים מציר המתע"ן – הוא יהיה בעל מספר מקומות חניה קטן (אזור א'); אזור במרחק של בין 300 מטרים עד 600 מטרים מציר המתע"ן – בעל מספר מקומות חניה גבוה מעט יותר (אזור ב'); ואזור במרחק העולה על 600 מטרים – בעל מספר גבוה אף יותר של מקומות חניה (אזור ג').
התקנות החדשות מעניקות שיקול דעת בקביעת התקן על-פיהן. הן קובעות מספר חניות מזערי, מספר חניות מרבי, או טווח, ומסמיכות את הוועדה המקומית לקבוע את התקן המדויק, כפי שנעשה בתל אביב לאחרונה.
מסתבר, שהוגש בג"צ נגד התקנות, בגץ 5790/16 גני בן צבי בע"מ נ' שר האוצר, 31.5.2018. העותרות טענו, בין היתר, כי התקנות מנתקות את הקשר בין הפחתת מקומות החניה לבין הפעלת המתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים), ולכן, הנזק שבתקנות גדול מן התועלת הגלומה בהן. העותרות ביקשו להורות על ביטול התקנות או לכל הפחות, לדחות את מועד כניסת התיקון לתקנות לתוקף עד למועד תחילת הפעלת המתע"ן.
בית המשפט אמנם הסכים שצמצום תקני החניה חייב לבוא במשולב עם הגברת התחבורה הציבורית. אבל, לדעת בית המשפט, לא ניתן לשנות את המצב התכנוני רק ברגע שבו ייגזר הסרט בפתח תחנת המתע"ן. התכנון צריך להקדים את זמן ביצועו, והעתירה נדחתה.
לדעתי, פסק הדין מנותק מהמציאות. בימים אלו מופקדות תכניות המטרו. עוד שנים רבות תעבורנה עד לשלב סיום הביצוע של המערכת הציבורית ולהפעלתה התקינה. אלטרנטיבה ראוייה למכונית לא נראית באופק, האם עיריית תל אביב לא הזדרזה יתר על המידה להפחית את מספר החניות בעיר?
ראשית, תמיד מוצע לבדוק הצדקות לחריגה ממדיניות, כל מקרה ייבחן לגופו. 
שנית, מדיניות, כמו כל מעשיה של הרשות, יכולה להיבחן על ידי בית המשפט כבר בעת הזו. הנה ראינו בעת"מ 28736-06-19 התאחדות בוני הארץ נ' הועדה המקומית רמת גן, 16.8.19, ביטל בית המשפט את מדיניותה של עיריית רמת גן בעניינה של תמ"א 38. 
זקוק/ה לסיוע משפטי בהתמודדות עם הליכי תכנון? עו"ד הילי פרייס כאן בשבילך.
דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (0) דירוגים | דירוג ממוצע (0)
קראו עוד
עוה"ד הילי פרייס
נעים מאוד!
הילי פרייס הנה עו"ד מומחית בתחום התכנון והבנייה, שייצגה אלפי לקוחות מרוצים. ביניהם יזמים, קבלנים, רשתות מסחריות ואנשים פרטיים בייזום פרויקטים, הליכי תכנון, התנגדויות, ליווי וייצוג בהליכים פליליים ועוד.
מומחי תכנון ובנייה
תכנון ובנייה
תחום התכנון והבנייה הנו מורכב וחשוב להכיר את כל המידע, החוקים והתקנות הקיימים שרלוונטיים אליו. היכרות עם המידע והתמחות משפטית בתחום התכנון והבנייה, מאפשרות להתמודד באופן חכם ואפקטיבי יותר עם רשויות החוק.
ייצוג בהליך פלילי
ייצוג פלילי
היעדר ייצוגו של האזרח עלול ליצור חוסר איזון משווע בינו לבין התובע מטעם המדינה, שלהבדיל ממנו, בקיא בהלכות החוק. לפיכך, במידה ומתנהלים נגדך הליכים פליליים לפי חוק התכנון והבנייה, מומלץ מאוד להיעזר בעו"ד מנוסה.
ייצוג בוועדת ערר
ליווי ועדת ערר
היעדר ייצוגו של מגיש הערר בפני וועדת הערר עלול ליצור חוסר איזון משווע בינו לבין התובעים מצד רשויות המדינה שעל החלטותיהן הוגש ערר, שלהבדיל ממנו, בקיאות בהלכות החוק. לכן, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מנוסה.