תקן החניה של תל אביב יוני 2020
לאחרונה, קבעה עיריית תל אביב את מדיניותה לעניין מספר מקומות חניה למגורים לתכניות בניין עיר חדשות, אלו שתתקבלנה מעתה והלאה (תא/מק/9130).
על פי התקן החדש, לכל יחידת דיור ברובעים 1, 2, 7, 8, 9, יוקצו מקסימום 0.8 מקומות חניה, ולכל יחידת דיור ברובעים 3, 4, 5, 6 יוקצו מקסימום 0.5 מקומות חניה. המשמעות היא כי לא לכל הדירות תהיה חניה. איך הגענו לזה?
בשנים האחרונות מתמודדים האזרחים עם הגודש התחבורתי ההולך ומתעצם ועם זיהום האוויר הכרוך בו. כמו כן, מתמודדים האזרחים עם יוקר מחירי הדירות שאחד ממרכיביו הוא הצורך בחניות ליחידות הדיור החדשות, מרתפים תת-קרקעיים וכו'.
זהו הרקע לתיקון תקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה), התשמ"ג-1983 בשנת 2016, שעניינו עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, באמצעות הפחתת מספר מקומות החניה באזורים הסמוכים למערכת תחבורה עתירת נוסעים, הנקראת מתע"ן.
על פי התקנות, אזור במרחק אווירי של עד 300 מטרים מציר המתע"ן – הוא יהיה בעל מספר מקומות חניה קטן (אזור א'); אזור במרחק של בין 300 מטרים עד 600 מטרים מציר המתע"ן – בעל מספר מקומות חניה גבוה מעט יותר (אזור ב'); ואזור במרחק העולה על 600 מטרים – בעל מספר גבוה אף יותר של מקומות חניה (אזור ג').
התקנות החדשות מעניקות שיקול דעת בקביעת התקן על-פיהן. הן קובעות מספר חניות מזערי, מספר חניות מרבי, או טווח, ומסמיכות את הוועדה המקומית לקבוע את התקן המדויק, כפי שנעשה בתל אביב לאחרונה.
מסתבר, שהוגש בג"צ נגד התקנות, בגץ 5790/16 גני בן צבי בע"מ נ' שר האוצר, 31.5.2018. העותרות טענו, בין היתר, כי התקנות מנתקות את הקשר בין הפחתת מקומות החניה לבין הפעלת המתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים), ולכן, הנזק שבתקנות גדול מן התועלת הגלומה בהן. העותרות ביקשו להורות על ביטול התקנות או לכל הפחות, לדחות את מועד כניסת התיקון לתקנות לתוקף עד למועד תחילת הפעלת המתע"ן.
בית המשפט אמנם הסכים שצמצום תקני החניה חייב לבוא במשולב עם הגברת התחבורה הציבורית. אבל, לדעת בית המשפט, לא ניתן לשנות את המצב התכנוני רק ברגע שבו ייגזר הסרט בפתח תחנת המתע"ן. התכנון צריך להקדים את זמן ביצועו, והעתירה נדחתה.
לדעתי, פסק הדין מנותק מהמציאות. בימים אלו מופקדות תכניות המטרו. עוד שנים רבות תעבורנה עד לשלב סיום הביצוע של המערכת הציבורית ולהפעלתה התקינה. אלטרנטיבה ראוייה למכונית לא נראית באופק, האם עיריית תל אביב לא הזדרזה יתר על המידה להפחית את מספר החניות בעיר?
ראשית, תמיד מוצע לבדוק הצדקות לחריגה ממדיניות, כל מקרה ייבחן לגופו.
שנית, מדיניות, כמו כל מעשיה של הרשות, יכולה להיבחן על ידי בית המשפט כבר בעת הזו. הנה ראינו בעת"מ 28736-06-19 התאחדות בוני הארץ נ' הועדה המקומית רמת גן, 16.8.19, ביטל בית המשפט את מדיניותה של עיריית רמת גן בעניינה של תמ"א 38.
זקוק/ה לסיוע משפטי בהתמודדות עם הליכי תכנון? עו"ד הילי פרייס כאן בשבילך.